عجیب‌ترین اختلالات روانی بخش چهارم

 

اختلال حافظه تکرار پنداری (Reduplicative Paramnesia)

اختلال حافظه تکرارپنداری توهمی است که فرد تصور می‌کند یک مکان یا محل تکرار می‌شود و در دو یا چند جا همزمان وجود دارد یا با مکان دیگری جابجا می‌شود. برای مثال، شخص ممکن است تصور کند در بیمارستانی که در آن پذیرش گرفته نیست بلکه این بیمارستانی مشابه در نقطه دیگری از کشور است با وجود اینکه به طور واضحی غلط است. این اصطلاح اولین بار در سال ۱۹۰۳ توسط نورولوژیست چکسلواکی «آرنولد پیک» به کار رفته شد که شرایط بیمارش را توضیح می‌داد که اصرار می‌کرد از کلینیک پیک به یک بیمارستان کاملا مشابهی در حومه شهر منتقل شده است. او ادعا می‌کرد که پیک و سایر کارکنان در هر دو بیمارستان کار می‌کنند.
 
 
 

سندروم موسوم به (Quasimodo)

سندروم «Quasimodo» یا ناهنجاری بدشکلی بدن (مانند گوژپشتی) در واقع یک بیماری ذهنی است که افراد دارای ناهنجاری‌ها و بدشکلی‌های غیرقابل باور در بدن به آن مبتلا می‌شوند.

 

 

 

 

سندروم (Adele)

سندروم «Adele» یک فکر و وسواس دائمی است که فرد را به سمت تجربه‌ی عشق‌های دردناک سوق می‌دهد. پزشکان اخیراً این اختلال را در زمره‌ی اختلالات روانی دسته بندی کرده‌اند که سلامت و زندگی فرد را به شدت تهدید نموده و آن را با علاقه‌ی شدید به قمار، مصرف مشروبات الکلی و جنون سرقت مقایسه می‌کنند.

علائم این اختلال روانی مشابه افسردگی شدید است اما می‌تواند بسیار خطرناک‌تر باشد به نحوی که به شکنجه و آزار دیگران هم می‌انجامد، خودفریبی، امیدهای توهمی و غیرواقعی، فداکاری خودخواسته و... از دیگر پیامدهای آن است.

 

 

 اختلال (Cryptomnesia)

این اختلال نوعی اختلال حافظه‌ای است که در آن فرد نمی‌داند یک واقعه‌ی خاص چه زمانی اتفاق افتاده و آیا اتفاق مورد نظر واقعیت داشته یا رویا بوده است برای مثال نمی‌دانند اخیراً شعری سروده‌اند یا نه و از مطلبی که اخیراً خوانده‌اند چیزی به یاد ندارند. به عبارت دیگر منبع اطلاعات برای آنها قابل به یاد آوردن نیست و فرد نمی‌تواند تعیین کند که این فکر متعلق به اوست یا یک شخص دیگر.

این اختلال روانی معمولا با پدیده‌ای موسوم به «jamais vu» همراه است که دقیقاً در نقطه‌ی مقابل پدیده‌ی «آشنا پنداری» (deja vu) قرار دارد. به عبارت دیگر فرد مبتلا به این عارضه‌ی روانی در مواجهه با یک اتفاق یا مکان شناخته شده که قبلاً بارها آن را دیده و در مورد آن شنیده است حس می‌کند که برای اولین بار در این مکان حضور دارد و هیچ اطلاعاتی در مورد آن ندارد.

 

 

اختلال بد روانی (Paraphrenia)

به دروانی ترکیبی از توهمات پارانوایایی و بزرگنمایی است. افکار توهمی فرد مبتلا به این اختلال همواره با خیالات غیرواقعی و همچنین خاطرات دروغین همراه بوده و شخص خود را حکمران جهان تلقی کرده و خود را دارای زندگی ابدی می‌دانند. حتی برای خود منشأ خدایی قائل بوده و ادعا می‌کنند که تمامی کتاب‌های مشهور را آنها تحت نام‌ها و القاب ساختگی نوشته‌اند و غیره. افراد مبتلا به این اختلال روانی معمولا بسیار مغرور و مرموز به نظر می‌رسند.

 

 اختلال چند هویتی(Dissociative identity disorder)

اختلال عدم ثبات هویت  یک بیماری روانی بسیار نادر است که شخصیت فرد را دچار عدم ثبات کرده و فرد چندین شخصیت متفاوت را در بدن خود حس می‌کند. این هویت‌ها می‌توانند شامل جنسیت‌ها، سنین، ملیت‌ها، اخلاقیات، توانایی‌های ذهنی، دیدگاه‌ها و حتی بیماری‌های مختلف و متفاوتی باشند. یکی از دلایل این اختلال روانی آسیب‌های روانی بسیار شدید در دوران کودکی شناخته می‌شود بدین معنا که کودک برای پشتیبانی روانی از خود شروع می‌کند به درک اتفاقاتی که برای خود و خانواده‌اش افتاده به نحوی که انگار این اتفاقات برای دیگران رخ داده‌اند.

 


  • نویسنده : علی نظری
  • بازدید : 434بار
  • انتشار : جمعه 22 دی 1396 - 20:22